Tips vliegangst overwinnen

Vliegangst overwinnen: fobie of angststoornis?

Tips om vliegangst te overwinnen zijn afhankelijk van hoe je de angst oproept.
Is je vliegangst een fobie of een angststoornis?
Er is een wezenlijk verschil in oorzaak en aanpak.

Vliegangst als fobie

Een fobie is een soort psychische reflex; je ziet iets en meteen is de vliegangst daar. Je kunt er niet aan ontkomen (wel na de juiste aanpak uiteraard). Vliegangst als fobie is meestal het gevolg van claustrofobie, hoogtevrees of vervelende ervaringen met bijvoorbeeld turbulentie.

Vliegangst als angststoornis

Angsten praat je jezelf aan. Je fantasie neemt een loopje met je. Je bedenkt wat er allemaal kan gebeuren, hoe de vleugels afbreken, de luchtdruk wegvalt of de motoren er mee stoppen. Je houdt constant de stewardessen in de gaten of ze nog wel relaxed zijn.

Tips om vliegangst te overwinnen:

Je kunt zelf al veel doen. Het slimste is om gewoon te stoppen met die angstaanjagende gedachten.
Sorry als het wat simpel klinkt, maar het werkt écht zo. STOP met die saboterende gedachten en ga iets leuks doen. Ga lekker kletsen, een boek lezen, leuke muziek luisteren, iets eten of drinken (geen alcohol).
In zo'n 30% van de gevallen bij vliegangst als angststoornis werkt dit prima.
  • Als je gaat vliegen, ga dan van tevoren geen rampenfilms met neerstortende vliegtuigen kijken. Ga geen gesprekken aan met 'deskundigen' die precies weten wat er allemaal fout kan gaan. Dat voorkomt al dat je fantasie geen loopje met je gaat nemen.
     
  • Bouw versterkende overtuigingen op. Bijvoorbeeld dat vliegen de veiligste manier van reizen is. Dat de kwaliteitscontroles extreem streng zijn. Dat ze altijd genoeg brandstof meenemen. Dat als de piloot meegaat, het écht wel veilig is. Dit zorgt al voor een veiliger gevoel.
     
  • Bereid je goed voor. Zorg dat je reispapieren in orde zijn. Is je paspoort en rijbewijs nog geldig. Zoek informatie over je bestemming; leuke dingen om te bekijken, reisverslagen van mensen die er al geweest zijn. Vertrek op tijd van huis, zodat je daar al geen stress van krijgt. Zorg dat je ontspannen op reis kunt (ook door het de dagen vóór vertrek rustig aan te doen).
     
  • Neem iets rustgevends mee. Dat kan een soort talisman zijn of een pilletje om rustig te worden of om te slapen. Meestal is het al voldoende om zoiets bij te hebben en hoef je het niet eens te gebruiken.
     
  • Regel alles voor als er iets fout mocht gaan. Zorg voor een reisverzekering, laat familie weten waar je bent. Neem pilletjes mee voor reisziekte, diarree, misselijkheid.
     
  • Controleer of je vliegangst gedachten eigenlijk wel kloppen: Vraag aan jezelf of jouw vliegangst wel reëel is? Wat kan er nou eigenlijk gebeuren?
     
  • Laat je vliegangst gewoon toe: Op het moment dat je je vliegangst toelaat, wordt het vanzelf minder. Als je vliegangst wegdrukt, wordt het alleen maar erger.
     
  • Blijf rustig doorademen: Bij vliegangst stokt je adem; als je weer gaat ademen gaat de energie weer stromen en kom je tot rust.
     
  • Ontspan je spieren: Bij vliegangst verkrampen je spieren. Gewoon even op de spanning in je spieren concentreren en dan fysiek loslaten. Ontspan ook je kaken; je fantasie zal tot rust komen.
     
  • Denk aan versterkende dingen: Denk aan dingen, situaties en mensen waar je heel gelukkig en blij van wordt: Door je gedachten te verzetten roep je vanzelf een prettig gevoel op.
     
  • Stel de juiste vraag: Een perfecte vraag die je constant kunt herhalen is: ‘Hoe is het nu ik me helemaal veilig voel?' Geen antwoord geven; alleen de vraag stellen en verder niets verwachten.
     
  • Stel oplossingsgerichte vragen: Bijvoorbeeld: ‘Hoe zal ik me morgenvroeg voelen als alles goed is gegaan?’ of ‘Wat kan ik nu doen om me in deze situatie helemaal ontspannen te voelen?’
     
  • Misschien wel het mooiste tip om je vliegangst te overwinnen is: Ben mild voor jezelf.
     
  • Kijk met liefde en dankbaarheid naar jezelf en situaties waarin je verkeert. Het komt allemaal goed.
Als deze tips voldoende zijn om je vliegangst te overwinnen, dan ben ik blij dat ik jou ook heb kunnen helpen en wens ik je een hele ontspannen vlucht en een hele fijne vakantie.